" Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalahiman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat dilautan hidup ini "

Friday, March 18, 2011

‎8 Peringatan Untuk Manusia

1. Aku hairan sikap orang mengetahui adanya maut tapi masih dahagakan hiburan.
2. Aku hairan sikap orang yang tahu segala-galanya berlaku mengikut takdirnya tapi masih mencintainya.
3. Aku hairan sikap orang yang tahu segala-gala yang berlaku mengikut takdirnya tapi masih berdukacita diatas kehilangan sesuatu.
4. Aku hairan sikap orang yang mengetahui adanya timbangan amal terhadap dirinya tapi masih menimbunkan harta kekayaan..
5. Aku hairan sikap orang yang mengetahui adanya neraka jahanam tapi masih berani melakukan maksiat.
6. Aku hairan sikap orang yang mengenal zat Allah tapi masih mengingati sesuatu selain dariNYA.
7. Aku hairan sikap orang yang tahu adanya syurga tapi masih mencari kemewahan hidup di dunia..
8. Aku hairan sikap orang yang menganggap syaitan itu sebagai musuh tapi masih mentaatinya.

#Petikan dari buku karya Maulana Muhammad Zakaria

No comments:

Post a Comment